zondag 2 maart 2014

Kunstige Zondag; Auke Sonnega

Manlief en ik hebben gelukkig een overlappende smaak. Tegelijkertijd zijn we beiden ook kritisch in wat we mooi vinden, dus ik ben altijd erg blij wanneer we iets tegen komen voor aan de muur wat we beide mooi vinden.

Enkele jaren geleden vonden we op Bali zo'n schilderij. Een knalblauw schilderij, met een balinese processie; we vonden het allebei prachtig. Het werk was echter erg groot. Als handbagage zou het niet mee kunnen en het meenemen in het vliegtuigruim vonden we toch wat te risicovol. We hadden het kunnen verschepen, maar dat vonden we toch wel erg veel gedoe. "Zoiets vinden we vast wel in Nederland," dacht ik nog, "zulk werk blijft niet lang onopgemerkt". 

Helaas, tot nog toe hebben we niks kunnen terugvinden en inmiddels zijn we ook de naam van betreffende schilder kwijt. 

Maar af en toe zoek ik nog wel eens, en bij mijn zoektocht stuitte ik op dit werk.



Ik vind het een schatje. 

Het blijkt van een Friese schilder die enkele jaren heeft geschilderd op Bali en Java. Auke Sonnega heet de beste man. Hij is al meer dan 50 jaar dood, maar zijn werk spreekt wat mij betreft nog steeds.

(Benieuwd naar kunstige zondag in februari? Klik op Iconen, Corzo, Steinlen & Shepard)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten